Katten

Advies kat

Gefeliciteerd met uw nieuwe huisgenoot! Een kitten in huis brengt veel plezier, maar ze zijn ook nog kwetsbaar. Daarom willen we u in deze brief adviseren over de beste verzorging van uw nieuwe maatje.

Chippen, registreren

Voor katten is het nog niet verplicht om ze te chippen en registreren, maar wel verstandig! Want met chip en registratie kunnen katten en hun baasje vaker en sneller herenigd worden nadat ze vermist/gevonden zijn. Daarnaast kunnen huiskatten onderscheiden worden van zwerfkatten.

Tip

Naast de normale chips zijn er nu ook thermochips verkrijgbaar voor katten. De lichaamstemperatuur kan dan digitaal worden uitgelezen, waardoor veel ongemak en stress bij het lichamelijk onderzoek voorkomen kan worden. Vraag ernaar bij de dierenarts!

Huisvesting en behoeften kat

Wettelijk gezien mag een kitten vanaf de leeftijd van 7 weken oud het nest verlaten. Door de kittens een paar weken langer bij hun moeder te laten, zijn ze doorgaans beter ontwikkeld, opgevoed en hebben minder gezondheidsproblemen.

Van nature is de kat een buitendier die o.a. moet kunnen jagen en klimmen. Als u een kat binnenshuis houdt, dan betekent dit dat u er voor moet zorgen dat de inrichting van uw huis is afgestemd op de natuurlijke behoeften van de kat, bijvoorbeeld met een krabpaal en speeltjes. Ook belangrijk is dat de kat zich op een rustig plekje kan terugtrekken en een eigen mandje heeft.

Om de behoeftes te doen is een kattenbak nodig. Katten houden van hygiëne, daarom moet de bak vaak schoongemaakt worden. Om te voorkomen dat uw kat(ten) onzindelijk gedrag gaan vertonen, is het ook belangrijk dat u zoveel kattentoiletten neerzet als het aantal katten dat u heeft + 1. Dus: heeft u 2 katten, plaatst u dan minimaal 3 bakken. Zet de kattenbak(ken) op een vaste, rustige en goed bereikbare plek. Zet eet- en drinkbakjes liever niet vlak bij de kattenbak neer.

Katten leven van naturen in groepen van aanverwante dieren. Ze zijn in tegenstelling tot andere dieren niet afhankelijk van sociale contacten om te overleven en kunnen ook solitair leven. Contacten met niet-verwante katten worden in de natuur tot een minimum beperkt. Toch kunnen ook onverwante katten vaak wel samenleven, als er maar wel voldoende ruimte is om elkaar eventueel uit de weg te gaan en voldoende voorzieningen (denk aan kattenbak, voer- en drinkbak).

Katten zijn territoriaal en markeren daarom hun territorium. Sproeien, niet begraven van uitwerpselen, krabben, kopjes geven en staart wrijven zijn manieren om met elkaar te communiceren via geuren.

Parasieten

Wormen
Kittens worden tijdens de dracht al besmet met wormen door de moederpoes. Daarom is het belangrijk om jonge katten regelmatig te ontwormen. Katten bouwen ook eigen afweer op, daarom wordt de tijd tussen de ontwormingen geleidelijk opgebouwd.
We adviseren kittens te ontwormen op de leeftijd van 3,5,7 en 9 weken. Vervolgens bij 3, 4, 5 en 6 maanden leeftijd. Daarna blijven we de katten gemiddeld 4 keer per jaar ontwormen.

Vlooien
Vlooien zijn kleine parasieten die kunnen voorkomen in de vacht van onze huisdieren. Ze voeden zich met bloed, waardoor jonge dieren bloedarmoede kunnen krijgen. Daarnaast veroorzaken ze jeuk bij mens en dier en vergroten ze de kans op een lintworminfectie. Ons advies is daarom om uw huisdier preventief te behandelen tegen vlooien.

Teken
Teken kunnen vervelende ziekteverwekkers overbrengen. Door uw huisdier preventief tegen teken te behandelen, zult u minder teken op uw dier vinden en worden de teken snel gedood, waardoor de kans op ziekteoverdracht zeer klein is.

Vaccinaties

De opbouw van afweerstoffen wordt gestimuleerd door vaccinaties. Kittens worden gevaccineerd op 9 en 12 weken leeftijd, 1 jaar leeftijd en daarna jaarlijks.
Door de vaccinaties wordt afweer tegen kattenziekte en niesziekte gestimuleerd. De aandoeningen zijn virussen, waartegen geen medicijnen zijn. Daarom is het belangrijk de kans op een besmetting zo klein mogelijk te maken.

Rabiës
Als u met uw kat naar het buitenland gaat, is een vaccinatie tegen Rabiës (hondsdolheid) verplicht. De enting moet meestal ten minste 3 weken van tevoren gegeven worden. Daarnaast moet een dier beschikken over een chip en EU dierenpaspoort. Kijk voor de invoereisen per land op www.licg.nl

Castreren

Gemiddeld zijn katten rond 6 maanden leeftijd geslachtsrijp.

Poezen
Om te voorkómen dat uw poes ongewenst gedekt wordt en geen ongewenst gedrag gaat vertonen, is het verstandig haar te laten castreren. Hierdoor heeft ze ook minder kans op het ontstaan van kanker aan de eierstokken en baarmoeder, en zal ze minder de neiging hebben om te ontsnappen.

Katers
Door een kater net voor/aan het begin van de puberteit te castreren (dus bij 5 á 6 maanden leeftijd), kan ongewenst/vervelend gedrag voorkomen worden. Denk hierbij aan territorium afbakening (sproeien van sterk geurende urine buiten de kattenbak) en vechten. Door het vechten kunnen katten vechtwonden oplopen, maar ook de kans op kattenaids (FIV) en kattenleukemie (FELV) neemt toe.

Voeding

Katten zijn carnivoren. Ze hebben dus vooral behoefte aan dierlijk eiwit. Er zijn allerlei voeders op de markt, denk aan brokken en natvoer. Brokken zien wij als hoofdvoeding voor de kat (uitzonderingen daargelaten), omdat dit tijdens het eten langs de tanden schuurt en hierdoor tandplak wegneemt. Natvoer is voor de voedingsstoffen niet noodzakelijk (wordt in uitzonderingsgevallen, zoals blaasontsteking, aangeraden), maar kan als traktatie gegeven worden.
Beperk het aantal eetmomenten per dag, omdat dit de hoeveelheid tandplak beperkt. Per eetmoment kan een afgepaste hoeveelheid voer gegeven worden, omdat veel katten meer eten dan zij nodig hebben, waardoor ze gemakkelijk te zwaar worden. Op de zak staat een advies hoeveelheid.

Huisdieren zorgverzekering

We hopen natuurlijk dat uw huisdier niet ziek wordt. Als dit wel gebeurt, of uw huisdier krijgt een ongeluk, dan kunnen de kosten al snel flink oplopen. Daarom willen we u er graag op attenderen dat er voor huisdieren ook zorgverzekeringen af te sluiten zijn. Op www.verzekerjehuisdier.nl is daarover veel informatie te vinden en kunt u gemakkelijk aanbieders vergelijken.

Vetplan

Vanaf April gaan we starten met Vetplan. Dit is een abonnement voor preventieve zorg (met korting) waarbij u maandelijks een bedrag betaald en waarvoor u de vaccinaties, ontworming, anti-vlooien en teken behandeling en een extra gezondheids-controle krijgt. Informatie is binnenkort verkrijgbaar bij de assistentes.